Siirry sisältöön

Design Thinking -kurssi johdatti moniammatilliseen ongelmanratkaisuun

Design ajattelu on Stanfordin yliopistosta lähtöisin oleva ongelmanratkaisumalli, jossa havaittuihin ongelmiin kehitetään tarvelähtöisiä ratkaisuja – ja nyt sitä opetetaan Turussa monialaisella ja organisaatiorajat ylittävällä Terveyskampuksella.

– Toivon, että opintojaksolle osallistuvat oppivat ensisijaisesti ajattelemaan boksin ulkopuolelta sekä työskentelemään yhdessä koulutustaustasta riippumatta, kertoo Anni Pakarinen. Pakarinen on yksi Design Thinking -opintojakson opettajista.

Pakarinen on kehittänyt Design ajattelua hyödyntävän opintojakson yhdessä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen johtavan innovaatioasiantuntijan Eriikka Siiralan kanssa. Siirala korostaa moniammatillisuuden ja -alaisuuden tärkeyttä.

– Ongelman ratkaisun löytämisen lisäksi on yhtä tärkeää se, miten ratkaisu löydettiin. Tällä opintojaksolla se tehdään moniammatillisissa tiimeissä, joissa jokaisessa on niin Varhan, Turun yliopiston kuin Turun ammattikorkeakoulunkin edustajia. Monialainen tiimityöskentely vaikuttaa myös siihen, millaista työkulttuuria opintojaksolla luodaan tuleville terveysalan osaajille.

Opintojakson osallistujat kertovat opintojakson laajentaneen ajatusmaailmaa sekä tuoneen itsevarmuutta tekemiseen.

– Oli erittäin mielekästä työskennellä yhdessä, kun kaikki tiimin jäsenet täydensivät toisiaan omalla osaamisellaan, Turun yliopiston opiskelija Tawar Salari iloitsee.

– Koska tiimin jäsenten taustat ovat hyvin erilaiset, ei työskentelyyn tullut taukoa, vaikka omat ajatukset olisivatkin lokeroituneet, sillä osaamista löytyi muilta, Varsinais-Suomen hyvintointialue Varhan työntekijät Riikka Velling sekä Jaakko Vanhatalo lisäävät.

Opintojaksoa oli rakentamassa myös Turun ammattikorkeakoulun terveysteknologian lehtori Teppo Saarenpää.

– Design ajattelu kyseenalaistaa hyvällä tavalla jo olemassa olevaa lähestymistapaa ongelmanratkaisuun. Tässä ei ajatella automaattisesti, että on jo vastaus kysymykseen, vaan lähdetään liikkeelle jo kysymyksen asettelusta, hän summaa.

– Kurssityöskentelyn aikana huomasin aivoni olleen insinööriasennossa, sillä yritin lähestyä ongelmaa uuden oppimisen kautta, enkä niinkään totuttujen ajatusten kautta, opintojaksolle osallistunut terveysteknologian insinööriopiskelija ja Varhan työntekjä Kirsi Koivuaho kertoo.

Teksti: Sara Koivula / Turun AMK:n viestintä
Kuva: Vesa-Matti Väärä